De locatie moet:
- binnen de gemeente Purmerend liggen
- een gebouw zijn dat openbaar toegankelijk is tijdens de plechtigheid (geen woonhuis, of schip)
- toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers
- (brand)veilig zijn en geen overlast geven voor de omgeving
- voorzien zijn van voldoende meubilair, geluidsinstallatie, spreektafel met goede verlichting en kleedruimte voor de (buitengewoon) ambtenaar Burgerlijke Stand (B)ABS
- voorzien zijn van sanitair, buitenverlichting, bewegwijzering en er moet voldoende parkeergelegenheid in de buurt zijn
- gelegenheid geven om alle huwelijksvormen, die de Nederlandse wet kent, te laten voltrekken
- niet in strijd zijn met de openbare orde, goede smaak en zeden bij de bestemming of het gebruik van de locatie
De beheerder/eigenaar of één van de medewerkers van de huwelijkslocatie:
- moet gedurende de huwelijksvoltrekking 'stand-by' zijn als gastvrouw/gastheer en is aanspreekpunt voor de (B)ABS
- bepaalt of het huwelijk plaats kan vinden en of de locatie voldoet aan alle eisen en beleidsregels
- is verantwoordelijk voor de (brand)veiligheid, de benodigde vergunningen en de verzekeringen
* daar waar huwelijk staat, bedoelen we ook geregistreerd partnerschap.